۶ استارتاپ هوافضایی نوآورانه و موفق سال ۲۰۱۹ که باید آن​ها را بشناسیم
۶ استارتاپ هوافضایی نوآورانه و موفق سال ۲۰۱۹ که باید آن​ها را بشناسیم

پهپاد نیوز- امسال تاکنون سرمایه​گذاری در استارت​آپ​های هوافضا تقریباً به یک میلیارد دلار رسیده است.

فناوری ما را به آینده​ی حمل​و​نقل سوق می​دهد: هم به سمت خودروهای خودران و هم به سمت خودروهای پرنده.

امسال تاکنون سرمایه​گذاری در استارت​آپ​های هوافضا تقریباً به یک میلیارد دلار رسیده است. تنها در ماه ژوئیه، یک شرکت رادار آمریکایی ۱۳ میلیون دلار و یک استارت​آپ ماهواره چینی ۲۲ میلیون دلار افزایش سرمایه داشته است. با این حال، این سرمایه​گذاری لزوماً به معنی دستیابی به موفقیت نیست. بیش از ۹۵٪ از استارتاپ​های هوافضا هرگز از زمین بلند نمی​شوند. معدود استارتاپ​هایی که موفق به غلبه بر این نوآوری​های حیرت​انگیز و چالش​های تجاری در زمینه استقرار وسیله​ای ایمن و نسبتاً مناسب برای حمل​و​نقل هوایی شخصی مي​شوند، خواهند توانست در هر شهر اصلی جهان مخاطبان شيفته خود را داشته باشند. این استارت​آپ​ها با عبور از فناوری​ها و زیرساخت​های موجود، با ارزش​ترین دارایی را به مشتریان ارائه می​دهند: زمان بیشتر.

6 استارتاپ هوافضایی موفق 2019 که باید آن​ها را بشناسیم

آینده پرواز: ۶ استارتاپ نوآورانه هوافضایی

۱. بوم سوپرسونیک (Boom Supersonic)

  • سرمایه: ۱۵۸ میلیون دلار (سرمایه​گذاری مرحله ۲)
  • تأسیس: ۲۰۱۴
  • کارکنان: ۱۵۰+
  • دفتر مرکزی: دنور، کلرادو، ایالات متحده

1. بوم سوپرسونیک (Boom Supersonic)

بوم سوپرسونیک (Boom Supersonic) یا بوم تکنولوژی (Boom Technology) در حال توسعه یک هواپیمای مسافربری فراصوت (سوپرسونیک) با بال مثلثی است. هواپیمای جت آینده آن​ها که Overture نام دارد، با ماخ ۲.۲ (یعنی ۲.۲ برابر سرعت صوت) پرواز خواهد کرد که اين هواپيما را در شمار سريع​ترین هواپیمای جهان خواهد آورد. این هواپیما برای سال ۲۰۲۳ با ۴۵ مسافر هدف​گذاری شده است. تا کنون ۳۰ فروند از این هواپیما توسط مشتریانی از جمله خطوط هوایی ژاپن و ویرجین از پیش سفارش داده شده است.

۲. لیلیوم (Lilium)

  • سرمایه: ۱۰۱ میلیون دلار (سرمایه گذاری مرحله ۲)
  • تأسیس: ۲۰۱۵
  • کارکنان: ۳۰۰+
  • دفتر مرکزی: وسلینگ، آلمان

2. لیلیوم (Lilium)

لیلیوم به تازگی در حال توسعه یک خودرو پرنده تمام الکتریک با توانایی برخاست و نشست عمودی (VTOL) است. هواپیماهای چهار نفره این شرکت می​تواند به سرعت بيشينه ۱۸۵ مایل در ساعت و برد ۱۸۵ مایل برسد. این شرکت همچنین در حال توسعه شبکه​ای از پد فرود، به عنوان بخشی از یک استراتژی گسترده​تر برای توسعه خدمات هوایی خود تا سال ۲۰۲۵ است. مسافران مي​توانند یک پد فرود را در نزدیکی خود پیدا کنند و سفر خود را توسط یک برنامه اپلیکیشن رزرو کنند.

۳. جابی اوییشن (Joby Aviation)

  • سرمایه: ۱۳۰ میلیون دلار (سرمایه گذاری مرحله ۲)
  • تأسیس: ۲۰۰۹
  • کارکنان: ۲۳۰+
  • دفتر مرکزی: سانتا کروز، کالیفرنیا، ایالات متحده

3. جابی اوییشن (Joby Aviation)

جابی اوییشن (Joby Aviation) در حال توسعه یک هواپیمای برقی عمودپرواز VTOL است. جدیدترین طرح مفهومی جابی، S۴ نام دارد، که دارای ملخ​های متحرک بر روی بال ثابت است. این خودرو پرنده در حالی که سروصدای بسیار کمی تولید می​کند، توانایی رسیدن به سرعت حرکت ۲۰۰ مایل در ساعت و برد ۱۵۰ مایل را دارد. این استارت​آپ با پشتیبانی سرمایه​گذاري اینتل، سرمایه​گذاری تویوتا (Toyota AI Ventures)، سرمایه​گذاری فناوری جت​بلو (JetBlue Technology Ventures) و با همکاری ناسا، در مسیر خود قرار گرفته است.

۴. ولوکوپتر (Volocopter)

  • سرمایه: ۳۶.۹ میلیون دلار (سرمایه گذاری مرحله ۱)
  • تأسیس: ۲۰۱۱
  • کارکنان: ۱۰۰+
  • دفتر مرکزی: بروخزال، آلمان

4. ولوکوپتر (Volocopter)

ولوکوپتر ایکس۲ یک مولتی​کوپتر تمام​برقی دونفره است که ۱۸ ملخ دارد. این خودرو پرنده با حداکثر برد ۱۷ مایل و سرعت کروز بهینه ۴۳ مایل در ساعت، برای رفع چالش​های حمل​ونقل شهری طراحی شده است. این تاکسی هوایی با داشتن یک چتر نجات کامل و تولید صدای بسیار کم در حد ۶۵ دسی بل (از فاصله ۷۵ متری)، یک مدعی معتبر در حوزه تاکسی​های هوایی است. اگر چه در حال حاضر به صورت دستی کنترل م​ شود، اما برنامه​هایی برای نسخه خودران وجود دارد.

۵. اوپنر (Opener)

  • سرمایه: لری پیج (خصوصی)
  • تأسیس: ۲۰۱۴
  • کارکنان: ۲۳۰+
  • دفتر مرکزی: پالو آلتو، کالیفرنیا، ایالات متحده

5. اوپنر (Opener)

اوپنر، که توسط لری پیج (هم​بنیان​گذار گوگل) تأسیس شده است، در حال توسعه تاکسی​های هوایی عمودپرواز (VTOL) با برد کوتاه است. این شرکت یک هواپیمای تمام الکتریکی با نام بلک​فلای (BlackFly) ساخته است، مجهز به سیستم​های پرواز مازاد، کمک​های نرم​افزاری بسيار پیشرفته و یک سیستم چتر نجات بالستیک است. این خودرو پرنده برد ۴۰ مایل و سرعت کروز ۸۰ مایل در ساعت دارد.

۶. کیتی هاوک (Kitty Hawk)

  • سرمایه: لری پیج (خصوصی)
  • تأسیس: ۲۰۱۰
  • کارکنان: ۳۰۰+
  • دفتر مرکزی: ماونتین ویو، کالیفرنیا، ایالات متحده

6. کیتی هاوک (Kitty Hawk)

کیتی هاوک نیز با کمک مالی لری پیج، اتومبیل​های پرنده برقی عمودپرواز شخصی با نام کورا (Cora) و فلایر (Flyer) را می​سازد. فلایر طرح یک مولتی​کوپتر کوچک است که قادر به فرود در آب است. کورا طرح یک خودرو پرنده ملخی با بال ثابت است که با همکاری بوئینگ ساخته می​شود.

اوپنر و کیتی هاوک هر دو از تیم​های بزرگی برخوردار هستند و به نظر می​رسد که از لحاظ سرمایه دستشان باز است. با این حال، با توجه به پشتیبان آن​ها، باید دید که تجاری​سازی طرح​های هواپیمای شخصی فعلی و آینده​شان به کجا می​رسد.

استارتاپ قابل احترام

رایت الکتریک (Wright Electric)

  • سرمایه: بذری
  • تأسیس: ۲۰۱۶
  • کارکنان: ۱۰+
  • دفتر مرکزی: دریاچه تولوکا، کالیفرنیا، ایالات متحده

رایت الکتریک (Wright Electric)

رایت الکتریک (Wright Electric) یک استارتاپ در مرحله بسیار اولیه است که در حال توسعه یک طرح مفهومی هواپیمای الکتریکی برای خطوط هوایی تجاری است. این استارت​آپ با همکاری ايزی​جت (EasyJet) قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ خدمات درون‌قاره‌ای را با هواپیمای مسافربری ۱۸۰ نفری خود آغاز کند.

استارت‌آپ‌هایی که فهرست نشدند

یک فهرست اضافی از استارتاپ‌های نوآورانه هوافضا نیز وجود دارد که بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شده است، اما دست‌کم در یکی از سه حوزه مهم زیر نقص دارند:

  • رشد و پیشرفت خود را با سرعت ادامه نداده‌اند
  • موفق به جذب سرمایه در زمان‌بندی معمولی نشده‌اند
  • به طرحی مفهومی نرسیده‌اند که متناسب با بازار محصول باشد

البته هنوز این امکان وجود دارد که یک یا چند مورد از این استارتاپ‌ها موفقیت گسترده‌ای را در بازار سفرهای هوایی نوآورانه به دست آورند. این را زمان به ما خواهد گفت.

  • آئریون سوپرسونیک (Aerion Supersonic)
  • آمپیر (Ampaire)
  • اسپن اویونیکس (Aspen Avionics)
  • فارادایر (Faradair)
  • هاپ فلایت (HopFlyt)
  • هاورسرف (Hoversurf)
  • نیر ارث آتونومی (Near Earth Autonomy)
  • وردگو آئرو (VerdeGo Aero)
  • زونوم (Zunum)

رهبری نوآوری در پرواز

این مجموعه استارتاپ‌های موفق، ترکیب گسترده‌ای از فناوری‌ها و موارد استفاده را به صف در آورده‌اند: از مولتی‌روتور گرفته تا موتورهای جت، از پیشرانه ثابت تا ملخی، از حمل‌ونقل شهری تا ترابری بین‌قاره‌ای، از خلبان‌دار تا بی‌خلبان.

6 استارتاپ هوافضایی موفق 2019 که باید آن​ها را بشناسیم

در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها تا کنون بر روی توسعه راه‌حل‌های سخت‌افزاری به نتایج خوبی رسیده‌اند، اما بزرگترین چالش آن‌ها در حوزه‌ی نرم‌افزار هنوز باقیمانده است. رقابت اصلی در راه‌حل‌های نرم‌افزاری مطمئن و قابل دوام است، خواه رسیدن به آخرین مدل‌سازی‌های CAD با هدف مسافرت ایمن در ماخ ۲.۲ باشد یا ایجاد خدمات امن تاکسی هوایی، و یا شبکه‌سازی و خلبان خودکار.

آیا فناوری‌های جدید و سرکش برآمده از استارت‌آپ‌های هوافضا می‌توانند سازمان شما را تحت تأثیر قرار داده و یا منجر به فرصت‌های جدید در کسب‌وکار شما شوند؟

  • منبع خبر : پورتال هوافضای ایران